SKPST LOK SKPST LOK "WIKING" Szczecin
Szczeciński Klub Pneumatycznego Strzelectwa Terenowego LOK "WIKING"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
S400 - Przemo
Autor Wiadomość
MASZOT 
Administrator
Tomek


Wiek: 51
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 2398
Skąd: Stargard
Wysłany: 2019-06-09, 18:48   S400 - Przemo

Po naszym ostatnim spotkaniu na "Kruserowej '50", zdegustowany działaniem sprzętu, swoją "eS-Czterysetkę" dał mi Przemek, coby co nieco ją "poczarować", a że nieco "magią" się zajmuję, to i tym razem troszku zaklęć do najlepiej znanego mi karabinka poczyniłem.
Zanim jednak do tego przystąpiłem, sprawdziłem w czym jest problem. Załadowałem kartusz karabinka do 200 bar, pierwsze kilka strzałów i ZONK........ 201, 200, 205, 202, 208, 200, 202 ....
Po dziesięciu strzałach dałem spokój i na sucho wystrzelałem powietrze aby w kartuszu zostało ok. 150 bar (taka wartość jest zaznaczona na manometrze karabinka i łatwo ją uchwycić). Potem szybko do butli, dotankowanie na dokładnym manometrze - równiutko 180 bar.
Oddałem 80 strzałów od 180 bar, kończąc na 120 barach w kartuszu. Charakterystyka prędkości początkowych wyszła tak:


Lipa! Nie dziwię się, że Przemek miał problemy ze skutecznym strzelaniem. Szybka decyzja i rozbiórka karabinka na czynniki pierwsze oraz moczenie i mycie elementów w nafcie.
Potem modyfikacje:
1. Frezowanie gniazda zaworu strzałowego w celu zmiany jego kształtu na stożkowy (45°) - dokładniej uszczelnia korek na iglicy zaworu poprawiając jednocześnie przepływ powietrza;
2. Rozwiercenie kanałów tranferportu zarówno w bloku jak i w szkielecie zamka i lufie do średnicy 3,5 mm;
3. Polerka iglicy zaworu;
4. Zmniejszenie o ok. 1/3 pojemności komory strzałowej ("garnka") poprzez wstawienie w środek rurki aluminiowej (wypełniła cześć objętości "garnka");
5. Zwiększenie napięcia sprzężny zbijaka (podkładki o łącznej grubości 7mm);
6. Polerka prowadnicy zbijaka;
7. Wymiana śruby dławika na dłuższą z odpowiednio wyprofilowanym końcem;
Po tym wszystkim zaczęła się zabawa z zestrojeniem całości: dławik / napięcie sprężyny zaworu strzałowego - najbardziej upierdliwa robota, na której "wychechłałem" prawie całą butlę powietrza, rozbierając i skręcając karabinek co najmniej dziesięć razy (przestałem już liczyć). Wstępnie ustawiony karabinek, zaraz po pracy, zabrałem w teren,.... chrono,.... notes i zabawa z charakterystyką V0. Strzelanie od 180 bar do 120 bar w kartuszu - wyszło tak:


Jest dobrze, choć prędkości nieco za duże, a regulacja na dławiku już mi się skończyła.
Dzisiaj, po nieznacznym zwiększeniu napięcia sprzężny zaworu (a więc ponownie cykl: spuszczanie powietrza, rozbiórka, ustawianie zaworu, skręcanie, tankowanie), pojechałem do Łęska i zrobiłem ponownie charakterystykę V0. Wyszło tak:


I to jest to czego oczekiwałem. Wyszło 100 strzałów, począwszy od 230 m/s przy 180 barach w kartuszu, kończąc na takiej samej wartości przy ciśnieniu w kartuszu ok. 120 bar.
Licząc od 20 strzału (w kartuszu było ok 160-170 bar) aż do 95 strzału, mamy 75 zawodniczych strzałów w zakresie od 235 m/s - 243 m/s. Uważam, że jak na karabinek bez regulatora ciśnienia, to bardzo dobry wynik.
Cała tajemnica jednak tkwi w przerobionym zaworze strzałowym, w którym jego gniazdo w bloku zostało zmodyfikowane z płaskiego na stożkowe. Dzięki temu bardzo poprawiła się przepływność powietrza i uszczelnienie zaworu strzałowego, a straty powietrza są dużo mniejsze - mówiąc krótko, na strzał idzie tylko tyle ile trzeba. Karabinek zrobił się tez dużo cichszy (mniej hukowo rozprężającego się powietrza wylatuje z lufy po wystrzeleniu śrutu).

Reasumując - Przemek teraz tankuje karabinek do max 170 bar i może cieszyć się 75 zawodniczymi strzałami.


P.S. Taka sama przeróbka S400, ale wyposażonej w regulator ciśnienia, daje ok. 120 zawodniczych strzałów, przy kartuszu zatankowanym do 200 bar i śr. V0 na poziomie 235 m/s - zrobione i przetestowane w byłej S400 mojego syna.
_________________

Wszyscy wiedzą, że są rzeczy niemożliwe do zrobienia, aż znajdzie się taki, co o tym nie wie i je czyni.
 
 
Mario_64 
SKPST


Dołączył: 12 Lut 2014
Posty: 1537
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2019-06-10, 10:49   

No i to jest dobrze wykonana robota. Przekonałeś mnie, że już czas najwyższy zrobić pierwszą w moim życiu charakterystykę karabinka :)
_________________

LG 110FT, Domi-Hunter, LP 10, HW 98, Diana 75
 
 
przemo 
Administrator
SKPST


Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 325
Skąd: +48780126642
Wysłany: 2019-06-14, 23:35   

Tomku, ogromne podziękowania za przeprowadzenie modyfikacji! Dołożę wszelkich starań aby nie zawieść oczekiwań podczas następnych zawodów ;-)
_________________
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wsparcie dla forum zapewnia Speed Computer Service, kontakt: sklep@scs.szczecin.pl